VALCUS | management consultants & ontwerpers voor business en informatievoorziening op internet & mobiel

Valcus B.V.

Doe-het-zelf usability onderzoek

Ben je een webmanager met een klein budget voor usability onderzoek? Dan is Rocket Surgery Made Easy iets voor jou!

Steve Krug heeft een praktisch boek geschreven dat helpt je website te verbeteren voor een fractie van de kosten van een usability expert. Namelijk door het gewoon zelf te doen!

Zelf een usability onderzoek opzetten

Als je binnen een organisatie verantwoordelijk bent voor de website dan herken je deze situaties wel:

  1. Je weet zelf hoe belangrijk usability onderzoek is, maar je collega’s zijn niet overtuigd
  2. Je budget is te laag om het usability onderzoek goed op te zetten.

In beide gevallen is het moeilijk om regelmatig een expert in te huren die je website beoordeelt of een gebruikerstest voor je uitvoert. Zelf een onderzoek opzetten biedt dan de uitkomst! Voor de prijs van 1 expert review ben je in staat om een jaar lang elke maand een gebruikersonderzoek uit te voeren. De verbeteringen kan je snel implementeren in je website. Bovendien biedt het je de kans om betrokkenheid te creëeren bij je collega’s: zo kan je van usability onderzoek een belangrijke pijler maken bij het managen van je website.

Praktische handleiding

Het boek van Steve Krug is een praktische handleiding die je helpt een eigen onderzoek op te zetten en uit te voeren. Stap voor stap neemt hij je mee in het voorbereiden en het uitvoeren van je eigen gebruikersonderzoek. Daarin gaat hij vrij ver: zo is het boek voorzien van scripts die je kan voorlezen tijdens de uitvoering van een usability test en van lijstjes waar je aan moet denken bij het opzetten ervan. Dat is ook de kracht van dit boek: neem het mee naar je werk, doorloop alle stappen die worden beschreven en je hebt een prima onderzoek opgezet. De website van Rocket Surgery Made Easy is daarbij een handig hulpmiddel. Verder besteedt Steve niet alleen aandacht aan het usability onderzoek, maar ook aan de vervolgstappen: hoe je de grootste pijnpunten uit je website haalt en wat daarbij belangrijk is.

Wat ik ervan leerde

Ik heb regelmatig dit soort gebruikersonderzoeken zelf uitgevoerd. Mijn verwachting was dat ik niet veel van dit boek zou opsteken. Toch heb ik een aantal nieuwe inzichten opgedaan die ik graag met je wil delen:

1. Start zo vroeg mogelijk

Ook als je zelf een gebruikersonderzoek opzet is het van belang dat je ze snel mogelijk gebruikers betrekt. Niet pas wanneer de website af is, maar ook als je alleen nog maar een prototype hebt. Zelfs een wireframe kan al door gebruikers worden getest. Het levert je waardevolle input op die je direct kan verwerken.

  • Vroeg problemen oplossen scheelt tijd en geld. Een ontwerp kan met een pennestreek worden aangepast. Een website aanpassen die bijna live gaat kost veel meer tijd en geld. Bovendien levert het een hoop stress op!
  • Gebruikers zijn directer. Als gebruikers weten dat het ontwerp nog lang niet af is, durven ze er meer direct commentaar op te geven. Als een website af is zijn ze geneigd voorzichtiger te zijn in hun commentaar.

2. Maak er een ‘kijksport’ van

Dit is mijn favoriet! De doe-het-zelf gebruikersonderzoeken die ik heb uitgevoerd deed ik in m’n eentje. Steve moedigt je echter aan om iedereen die iets te maken heeft met de website mee te laten kijken: managers, tekstschrijvers, ontwikkelaars, designers:

  • Twee zien meer dan één. Een tekstschrijver kijkt op een andere manier naar de website dan een ontwikkelaar. Door de verschillende disciplines van webontwikkeling mee te laten kijken met de usability test vind je meer verbeterpunten.
  • Laat het ze maar voelen! Laat iedereen die betrokken is bij de website maar zien wat er gebeurt als gebruikers gefrustreerd raken van je website. Het kan heel confronterend zijn, maar het helpt je om het belang van usability onderzoek te benadrukken.
  • Vergroot de betrokkenheid. Laat merken aan degenen die aan je website meewerken dat hun input wordt gewaardeerd.

3. Los usability problemen op met minimale inspanning

Een usability test levert vaak zoveel inzichten op, dat je geneigd bent om meteen aan een redesign van je website te beginnen. Maar het is beter om met kleine verbeteringen je website aan te passen:

  • Je doet tenminste iets. Als je een groot probleem perfect wilt oplossen, bestaat het gevaar dat je het helemaal niet oplost. Want meestal is de perfecte oplossing duur en tijdrovend.
  • Het kost je minder tijd. Los je een belangrijk probleem niet op, dan vind je het bij de volgende test weer. Je voert een usability test uit om nieuwe verbeterpunten te vinden, niet om te constateren dat bestaande problemen niet zijn opgelost!

Conclusie

Rocket Surgery Made Easy is een praktisch boek voor een ieder die zich geen usability expert kan veroorloven. Ook al haal je met je eigen onderzoek niet het niveau van de echte specialisten, je bent wel in staat om pijnpunten uit je website te halen. Bovendien is het een middel om draagvlak te creëeren binnen je organisatie om wél een goed budget voor usability onderzoek vrij te maken.

Heb je per jaar tonnen te besteden aan onderzoek, dan beveel ik het boek ook bij je aan: er staan goede tips in die je helpen om betrokkenheid te creëeren binnen organisaties en die je helpen de juiste focus te hebben bij het verbeteren van je website.

Relevante links

Website Rocket Surgery Made Easy

Anybody Can Do Usability (Jakob Nielsen’s Alertbox)

Deze blogpost komt oorspronkelijk van het webmanagement blog van Douwe van Ommen – consultant bij Valcus.

1 Comment to "Doe-het-zelf usability onderzoek